Liczby się liczą

Liczby się liczą czyli jak opowiadać o danych w firmie storytellingu🗣️

Nikt tak naprawdę nie ma głowy do liczb🧠

Nasze mózgi nauczyły się radzić sobie z bardzo małymi liczbami. Potrafimy rozpoznać na pierwszy rzut oka 1,2 i 3 a przy odrobinie szczęścia może jeszcze 4 lub 5.

Podstawowym celem tłumaczenia liczb jest bycie zrozumianym.

Książka pełna jest praktycznych wskazówek dotyczących właściwego wyjaśniania wartości liczbowych. Zawiera mnóstwo przykładów „przed i po”.

Np. przed:
“Bardzo mały odsetek dyrektorów generalnych firm z listy Fortune 500 stanowią kobiety.”

Po:
“Więcej jest tam mężczyzn o imieniu James niż kobiet.”

Albo przed:
“Największy wulkan w Układzie Słonecznym, Olympus Mons na Marsie, ma powierzchnię ok. 300 000 km2 i wysokość ok. 22 km (14 mil).”

Po:
“Największy wulkan w układzie Słonecznym, Olympus Mons na Marsie, zajmuje obszar tak duży jak Arizona lub Włochy. Jest tak wysoki, że gdybyś próbował przelecieć nad nim podczas normalnego lotu samolotem, rozbiłbyś się w połowie zbocza.”

Książka oferuje wiele zasad:
  • Zaokrąglaj (liczby).
  • Liczby całkowite = lepiej.
  • Korzystaj z wiedzy ekspertów (pisz językiem odbiorców przekazu).
  • Prosta perspektywa (dodaj jedno proste porównanie: “wg badaczy z Microsoftu , podwaja to poprawność zapamiętywania”).
  • Konwersja na proces (wykorzystaj intuicyjne zrozumienie pojęcia np. 5 GB muzyki to „2 miesiące dojazdów do pracy bez powtarzania któregokolwiek utworu”).
  • Kotwice emocjonalne (przedstaw liczbę w sposób, który wzbudza emocje i jest dla ludzi ważny: „ta procedura medyczna podwoi liczbę kobiet, którym uda się pokonać raka piersi”).
Spraw, by liczby przyciągały uwagę — nudne dane przekształć w ciekawe opowieści.

Polecam.