Rekrutacja, to wybór osobowości czy dopasowania do stanowiska pracy? Czyli dylematy Rekrutera

🚨Rekrutacja to sztuka balansowania między intuicją a analizą danych.

Na obecnym zawirowanym rynku pracy Rekruterzy stoją przed pytaniem: Czy większą wartość ma osobowość kandydata, czy jego dopasowanie do konkretnego stanowiska (kwalifikacje)? A może znajdzie się idealny kandydat, który spełni oba wymagania?

No ale jak rozpoznać tego właściwego?
W teorii brzmi prosto – znajdź kandydata, który pasuje do kultury organizacyjnej, zespołu/Managera, jak i do wymagań stanowiska.
Ale w praktyce? Tutaj zaczynają się prawdziwe dylematy:
✔️Czy warto zaryzykować i wybrać osobę, która idealnie wpisuje się w wartości zespołu, mimo że jej doświadczenie jest mniej imponujące? (będziemy musieli ją szkolić, poświęcić czas i pieniądze, a nie znamy rezultatu tego rozwoju)
✔️A może lepszy jest wybór osoby z perfekcyjnym CV (pytanie, czy prawdziwym?), nawet jeśli dopasowanie kulturowe jest wątpliwe (albo trudno je jednoznacznie zdiagnozować)?

Każdy hasztag#Rekruter wie, że idealnych odpowiedzi brak (tj. idealnych kandydatów). Kluczowe jest zadawanie właściwych pytań i wyciąganie wniosków. Rekrutujący nieustannie balansują na granicy własnej intuicji i analizy danych. Z jednej strony pragną dostrzec potencjał, pasję i wartości, które kandydat wnosi do zespołu. Z drugiej mają do zrealizowania konkretne cele i określone kompetencje, które muszą zostać spełnione.

💡Czy istnieje złoty środek, który pozwala jednocześnie wybrać/potwierdzić osobowość i #culturefit?
💡Jak unikać ryzyka „subiektywnej” oceny, ani też nie popaść w nadmierną automatyzację procesu?
💡Czy jesteśmy w stanie przewidzieć, jak osobowość wpłynie na wydajność w pracy?
💡A może bardziej liczy się to, jak doświadczenie i skille pasują do roli zawodowej?

Rekruterzy stoją przed trudnymi decyzjami:
🤔Czy zatrudnić niedoświadczoną osobę wymagającą rozwoju, ale pasującą do kultury firmy, atmosfery w zespole, albo “specyficznego” szefa, czy postawić na eksperta, który napawa wątpliwością co do charakteru (czy możemy to miarodajnie sprawdzić? czy to tylko pierwsze wrażenie, albo inne błędy poznawcze?). Jakie kryteria przyjąć, by decyzja rekrutacyjna była właściwa długoterminowo?

🤔Kandydaci zastanawiają się: „Czy moje umiejętności wystarczą?”, „Czy moja osobowość będzie pasować do zespołu?”, “Jak się zaprezentować?”, “Jak się dobrze sprzedać na rozmowie?”.
Trudność polega na pokazaniu tego co potrafię, co robiłe(a)m, ale i tego, kim jestem i jaki jest mój potencjał i to wśród konkurencji, w ograniczonym (krótkim) czasie i warunkach (tel., test, interview itp.).
🤔Jak zaprezentować osobowość wyróżniając się na tle innych? No właśnie, czy być sobą, czy jednak zrobić wszystko żeby pokazać się z jak najlepszej strony, dopasowując do oferty/Rekrutującego (sprzedać się)?
🤔Czy warto bardziej podkreślać kompetencje twarde, czy miękkie skupiając się na kulturze firmy? (skąd pewność, jaka ona właściwie jest? bo często bywa “malowana na zielono” w mediach).