Popełniłam błąd w komunikacji — oto czego mnie nauczył!

Popełniłam błąd w komunikacji — oto czego mnie nauczył!

Błędy w komunikacji pisanej zdarzają się (na pewno) każdemu – mnie niestety też! (mimo, że wiem sporo o przekazywaniu feedbacku, lubię NVC i zajmuje się copy🙆‍♀️)📩 Czasem coś zabrzmi zbyt sucho, innym razem za długo czekam z odpowiedzią, a jeszcze innym razem… po prostu nie doprecyzuję myśli, używam skrótów myślowych, zakładając, że druga strona „wie, o co chodzi”.

Zainspirowana własnym błędem, zaczęłam analizować, jakie są najczęstsze błędy w komunikacji pisanej:
❌ Brak precyzji – zbyt ogólne wiadomości powodują niedomówienia (pole do interpretacji).
❌ Ton wiadomości – jeśli brzmi zbyt oschle, może zostać odebrany jako niemiły (ale zawsze mnie uczono że komunikat to 50% przekaz/50% odbiór - czyli do końca nie wiemy czy zostaniemy odebrani tak jak chcemy🤷‍♀️
❌ Za długie lub za krótkie wiadomości – czasem piszemy „za dużo”, a czasem jednym słowem zamykamy temat, co może być mylnie odebrane jako ignorowanie.
❌ Brak kontekstu – wysyłanie wiadomości wyrwanych z kontekstu sprawia, że odbiorca nie wie, o czym mówimy.
❌ Brak reakcji – brak odpowiedzi lub długie oczekiwanie na nią potrafią być frustrujące.

A jak to się np. przekłada na komunikację osobowości wg DISC? (bo jak różni są ludzie, tak różnie się komunikują)
Profil C - Sumienny, Perfekcjonista (i Analityk) - czyli ja🙋‍♀️
👉Konkretnie, rzeczowo, bez zbędnych ozdobników (ja tak akurat lubię emoji-jak widać).
👉Zwięźle, skupiając się na faktach (bo one najważniejsze są).
👉Bez emocjonalnych zwrotów i uprzejmości, które nie wnoszą treści (szkoda czasu).
No więc, jak może być odebrany?
Jako wymagający, chłodny, profesjonalny, analityczny, zdystansowany, czasem wręcz „niemiły” – mimo, że nie ma takiej intencji! Szczególnie profil I-Wpływowy, może się obrazić.

👀 Mój błąd? Zabrakło mi balansu między precyzją (analizą) a ciepłem w komunikacji. Pojawiło się pole do interpretacji niekorzystnej, choć moje intencje były dobre.
Wnioski? Dopasowanie stylu do odbiorcy ma ogromne znaczenie! I zastanówmy się 2x nad tym, co chcemy wysłać komuś.